Friday, August 27, 2010

Yang tersurat pasti ada yang tersirat......

Percayakah kita pada takdir penentu segalanya.....atau kita yang menentukan takdir kita sendiri. Tidak akan ada manusia itu yang mahukan kehidupan yang sukar namun kita pasti akan berhadapan dengan masa yang sukar.... Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui disaat hidup kita sukar pasti akan diutuskannya insan-insan yang berhati mulia yang ikhlas ingin membantu dan meleraikan sesuatu yang yang kusut. Bukan hanya wang ringgit yang jadi ukuran tapi nasihat yang membuka minda itu lebih penting. Ilmu dan pengetahuan bukan disimpan untuk diri sendiri tapi dikongsi mudah-mudahan akan menjadi berguna pada orang lain.

 Perjalanan ini panjang dan kita hanya mampu merancang dan berdoa pada yang Esa moga segalanya lancar. Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan menyakini akan jalan yang kita pilih itu andainya ia benar pasti Allah akan permudahkan. Hari ini aku merasa ketenangan kerana hadirnya insan-insan yang sudi dan ikhlas datang membantu membuka minda dan fikiran, secara perlahan-lahan merungkai segala kekusutan. Aku benar-benar berharap agar seluruh keluargaku akan bertambah teguh bersatu dan erat dalam menghadapi segala musibah dan dugaan. Ku pasakkan dalam jiwaku Allah itu lebih maha Agung dan kekuasaan tiada tandingannya.

 Dalam kesamaran hadirnya Nur memberi ketenangan dan kesabaran ku semakin mampu kupertahan. Dalam kepayahan pasti ada kesenangan. Setiap yang tersurat pasti ada yang tersirat dan tersembunyi. Mencari dan merungkai maksud yang tersembunyi dalam setiap kejadian. Adakala melihat secara mata kasar kita belum tentu dapat menilai hati budi manusia. Mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, otak untuk berfikir, hati untuk menilai dan anggota badan untuk bertindak gunakanlah sebaik mungkin. Aku masih mencari diri aku akhirnya kutemui jawapan pada setiap persoalan. Kini aku semakin yakin untuk melangkah maju ke depan.
 
 Terungkai sudah seribu permasalahan yang melanda setiap kejadian. Biarpun kenyataan tidak semanis mimpi tapi yang pahit itu ubat.    

 

No comments:

Post a Comment