Saturday, September 4, 2010

Andai ku tahu.......

http://www.youtube.com/watch?v=TwFR7Gkd1kU
  Tatkala menjelang dinihari hati ini seolah digamat untuk aku mencatatkan luahan rasa yang aku sendiri tidak pasti akan maksudnya. Entah mengapa lagu ini menjadi ilham untukku sedangkan di hatiku masih belum ada yang melamar untuk mengisi kekosongan tapi apa yang kuinginkan adalah sama seperti lagu itu. Aku ingin mencari insan yang sudi bersama-sama dengan ku dan berjuang bersama. Masih adakah lelaki yang akan seperti itu dalam dunia ini. Hanya pada Allah aku bermohon agar dipertemukan dengan lelaki yang sabar, amanah dan ikhlas. 
  
 Dalam tidak sedar ku makin terasa akan kekosongan yang ada dihati ini. Walaupun yang tersuratnya aku mampu untuk hidup sendiri tapi yang tersirat akan terluah jua. Betapa agungnya kuasamu Ya Allah kerana walau ku cuba untuk memperlihatkan diri sebagai wanita yang mampu hidup tanpa lelaki tapi kau bukakan jua yang tersirat. Betapa kerdilnya diri ini dibawah keangunganmu Ya Allah. Apa yang pasti kini aku bermohon padamu pertemukanlah aku dengan teman hidupku yang kuimpikan. Bukan harta dunia yang kuimpikan hanya cukup seorang lelaki yang mampu membimbingku ke jalan yang diredha Ilahi. Harta dunia hanya pinjaman semata hanya amalan yang akan dibawa kesana.

  Ajal dan maut, jodoh dan pertemuan di tangan Allah........ Tidak mungkin sebagai manusia aku bisa mengetahui bila dan dimana akan kutemui sang kekasih yang akan sudi menemani aku dan memetikku sebagai surinya. Andai ku tahu pasti aku akan bersedia namun yang pasti aku sendiri tiada jawapan. Kerana kita sebagai makhlukNya tentulah tidak mampu mendahului keputusanNya. Walau ada yang cuba mendekati tapi aku dapat rasakan yang mereka tidak ikhlas dan hanya ingin mengambil kesempatan ke atas diriku hanya kerana aku seorang janda. Tidak mereka tahu aku juga ada maruah dan harga diri. Janganlah status dan penampilanku dijadikan ukuran maka dianggap aku boleh diperlakukan sesuka hati. Inilah manusia hari ini terlalu mudah melupakan akan batas yang dibenarkan Allah. Aku hanya mahu mencari teman yang menerima aku seadanya kerana aku bukan wanita yang sempurna.

   Dalam hati ada rasa dalam jiwa ada rindu pada siapa aku sendiri tidak pasti. Semoga Allah akan membantu aku dalam pencarian ini. Sesungguhnya padaMu aku berserah agar aku dipertemukan dengan insan yang ikhlas mencintaiku. Mencari dalam kesamaran semoga hijabku akan terbuka luas agar dapat kulihat dengan telus, agar dapat kudengari dengan jelas, agar dapat ku berfikir dengan waras, agar dapat kunilai dengan betul. Ya Allah perkenankanlah permintaanku ini....hanya padamu aku bermohon bukakanlah hijab yang menutupi pancainderaku agar aku tidak tersesat.
  
  Pencarianku belum berakhir........

No comments:

Post a Comment